Biography

English

Marina Viotti

Mezzosoprano

“A real personality, an artist through and through” (Nuances magazine).

In April 2019 Marina Viotti was awarded the “Best Young Singer of the year” at the prestigious International Opera Awards in London. She also won the 3rd prize at the “Concours de Genève” in 2016, and the International Belcanto Prize at the Rossini Festival in Wildbad in 2015.

After studying flute, Marina Viotti first experimented with jazz, gospel and heavy metal. She got a master’s degree in philosophy and literature, before she began her vocal training with Heidi Brunner in Vienna and continued at the Lausanne University of Music in the class of Brigitte Balleys. She completed her studies with a diploma as a soloist and studied Belcanto with Raul Gimenez and Alessandra Rossi.

Marina Viotti’s first steps on the operatic stage after her studies took her to the Lausanne Opera, the Lucerne Theatre and, as part of the young ensemble, to the Grand Théâtre de Genève. She made her debut as Isabella (L’italiana in Algeri) at the Rossini Festival in Bad Wildbad in 2015.

Since then, she sang roles roles like Olga (Onegin) and Bradamante (Alcina) in Opera du Rhin, Elisabetta (Maria Stuarda) and Isabella in Lucerne, Rosina (Barbiere) at the Bolshoi and in Dresden, Melibea (Viaggio a Reims) in Valencia and at the Liceu, where she also debuted Nicklausse/Muse (Hoffman Tales) last season. In 2021-22, she made her debut as Dorabella (Cosi) in a new production at the Staatsoper Berlin under the direction of Barenboim, and will sing her first Cherubino (Nozze) there later this season. Marina will also come back to la Scala, this time singing Maddalena (Rigoletto), a role she sang already in Zürich and Münich Staatsoper. Further debuts include Orlovsky (Fledermaus) in Firenze Maggio Musicale, Arsace (Semiramide) in Lausanne, and Alceste (title role) in Roma.

Marina Viotti is a sought-after concert singer. Her concert repertoire includes among others: Mozart C Messe, The Seven last Words of our Saviour (Haydn), Beethoven’s Mass in D Major and Symphony No. 9, Kindertotenlieder (Mahler), Der Rose Pilgerfahrt (Schumann), La petite messe solennelle (Rossini), Verdi’s Requiem, El amor Brujo (De Falla), Le Poème de l’amour et de la mer (Chausson), under the baton of maestro Corboz, maestro Dudamel, or maestro De Billy, to name but a few.

Moreover, Marina Viotti is regularly invited to festivals all over the world, to present her very uniquerecital/shows such as “Love has no borders” (voice, piano, sax and contrebasse), “Porque existe otro querer” (duo voice/guitar) or “About last night”(cabaret).

 

Marina is represented by Hilbert Artist Management (koch@hilbert.de)

 

French

 

Marina Viotti, Mezzo-soprano

Une personnalité dans le plein sens du terme, une artiste jusqu’au bout des ongles, qui n’hésite pas à faire cohabiter des univers a priori totalement étrangers » (Magazine Nuances)

Après un diplôme de flûte traversière, Marina Viotti s’essaie au jazz, au gospel, au heavy metal et, un diplôme de hautes études littéraire (hypokhâgnes) en poche, part s’installer à Vienne pour commencer le chant lyrique auprès de Heidi Brunner en 2011. En 2013, elle entre dans la classe de Brigitte Balleys à l’HEMU, où elle obtient un diplôme de soliste. Elle se perfectionne ensuite dans le belcanto auprès de Raul Gimenez à Barcelone.

Marina est élue en 2019 “Meilleure jeune chanteuse de l’année” aux International Opera awards, et gagne de nombreux prix dans différents concours : Finaliste du concours Operalia en 2018, 3e prix du Concours de Genève en 2016 ,1er prix au concours Kattenburg à Lausanne en 2017. Elle reçoit le Prix Suisse de Musique en 2022 et est nommée « Artiste lyrique de l’année » aux Victoires de la Musique cette même année.

Ses rôles importants à l’opéra incluent : Rosina (Barbier de Séville) au Bolshoi, Mélibéa (Le Voyage à Reims) et Nicklausse/La Muse (Les Contes d’Hoffmann) au Liceu de Barcelone ; Arsace (Aureliano in Palmira) et Isabella (L’italienne à Alger) au festival Rossini à Wildbad puis au Théâtre de Lucerne, où elle a également interprété La Grande Duchesse de Gerolstein (Offenbach) et Elisabetta (Marie Stuart); Rosina (Le Barbier de Séville), Bradamante (Alcina) et Olga (Onegin) à l’Opéra du Rhin ; Maddalena (Rigoletto) à l’opéra de Zürich, à la Scala et au Bayerische Staatsoper Münich. Cherubino (Nozze) et Dorabella (Cosi) à la Staatsoper de Berlin; Arsace (Semiramide) et Bradamante à l’opéra de Lausanne ; La Périchole au Théatre des Champs Élysée ; Orlovsky (Fledermaus) à Firenze et Alceste à RomE ;

A venir : Nicklausse/Muse à la Scala, Cenerentola à Dresden.

Marina chante la partie d’alto solo dans plusieurs concerts dont, entre autres:
Verdi Requiem, La Messe en UT (Mozart), les Kindertotenlieder (Mahler), Le Stabat Mater (Pergolesi), Le Messie (Händel), La petite messe solennelle (Rossini), El amor Brujo (De Falla) ou encore Le Poème de l’amour et de la mer (Chausson) avec de nombreux grands chefstels que Barenboim, Lorenzo Viotti, Bertrand de Billy et Michel Corboz.
Avec ses programmes diversifiés et ouverts, elle est l’invitée de nombreux festivals (Solothurn Classics, Lavaux Classics, Label Suisse, Festival de la Cité, Tarragona, Périgord Noir, Victoria de Los Angeles, Hakuba), de la France au Japon en passant par l’Espagne, Le Brésil ou l’Allemagne, avec notamment les récitals “Porque existe Potro querer ” et “Love has no borders”.

Marina est représentée par Hilbert Artist Management : koch@hilbert.de

German

Marina Viotti

Mezzosopran

„Eine Persönlichkeit im wahrsten Sinne des Wortes, eine Künstlerin bis zu den Zehenspitzen, die nicht zögert Universen zu vereinen, die im ersten Moment als sich völlig fremd erscheinen“ (Magazine Nuances).

Für »besondere technische und interpretatorische Vielseitigkeit« wurde der Mezzosopranistin Marina Viotti 2022 der Schweizer Grand Prix Musik verliehen.
Von ihrer stilistischen Vielseitigkeit zeugt auch das Programm ihres Liederabends unter dem Titel About Last Night, mit dem die Sängerin erstmals auf der Bühne der Oper Frankfurt zu erleben ist. Die Gestaltung eigener Abende, bei denen sich verbindet, was zunächst vielleicht weit auseinanderzuliegen scheint, ist Marina Viotti ein großes Anliegen. Auch der Werdegang der Mezzosopranistin, die 2019 bei den International Opera Awards mit dem »Mazars Young Singer Award« ausgezeichnet wurde, belegt, wie zahlreich und divers Marina Viottis Perspektiven auf Musik sind: Aufgewachsen in einer musikalischen Familie, studierte sie zunächst Flöte und experimentierte mit Jazz, Gospel und Heavy Metal.
Daneben absolvierte sie ein Masterstudium in Philosophie und Literatur. Und schließlich verschrieb sie sich ganz dem Gesang. Ein Belcanto-Studium ergänzt ihre abgeschlossene Ausbildung, die sie in Wien und Lausanne absolvierte.

Mit Partien wie Händels Bradamante, Mozarts Dorabella, Rossinis Rosina, Verdis Maddalena oder Strauß‘ Orlofsky gastiert Marina Viotti an Bühnen wie den Staatsopern in Dresden, München und Berlin, dem Gran Teatre del Liceu Barcelona und der Mailänder Scala.

In der Saison 2022/23 singt Marina Viotti u.a. Glucks Alceste am Teatro dell’Opera in Rom, die Titelpartie von La Périchole unter der musikalischen Leitung von Marc Minkowski am Théâtre des Champs-Elysées in Paris, Mozarts Dorabella in Bilbao, Muse/Nicklausse (Les contes d’Hoffmann) an der Mailänder Scala und Stéphane (Roméo et Juliette) an der Pariser Bastille. Darüber hinaus führen sie Konzertengagements u.a. ans Concertgebouw in Amsterdam und im Rahmen der »Schlossklänge« nach Grafenegg.

Marina wird durch Hilbert Artists Management vertreten: koch@hilbert.de

Share: